Barometrul CCIFER 2017 – Încrederea câștigă

După doi ani de stabilitate, anul 2017 este marcat de o scădere a barometrului general de conjunctură economică CCIFER, care scade de la 3,53 în 2016 la 3,01 în noiembrie 2017, o scădere semnificativă între lunile iunie și noiembrie.

La nivel macroeconomic, indicatorul politic a atins nivelul cel mai scăzut de la crearea acestui barometru, ajungând la un nivel scăzut de 1.84 în noiembrie 2017, comparativ cu un maxim de încredere de 3.31 în 2015.  De fapt, contextul politic este primul factor de îngrijorare citat de companiile intervievate, în special din cauza preocupărilor legate de predictibilitatea politicilor publice.

Indicatorul economic scade la 3.12 în noiembrie 2017, de la un maxim de 3,82 în 2016, reflectând scepticismul companiilor cu privire la sustenabilitatea creșterii economice, evoluția cursului de schimb (pronostic de 4.7 până la sfârșitul anului ) și evoluția inflației.

Atractivitatea mediului pentru afaceri pierde aproape un punct, de la nivelul maxim de 3,83 în 2016 la 2,86 în noiembrie 2017: directorii de companii estimează că creșterea costurilor resurselor umane și lipsa de profesioniști și talente, limitează perspectivele de creștere ale investitorilor existenți, punând în standby noi proiecte.

În ceea ce privește perspectivele interne ale companiilor, scăderea este mai puțin accentuată. Se estimează creșterea cifrei de afaceri în 2017, fără îndoială sub efectul creșterii puterii de cumpărare și a exporturilor.

Profitabilitatea, pe de altă parte, este percepută ca fiind ușor mai mică în noiembrie 2017 – 3. 26 față de 3,37 în 2016. Companiile menționează de multe ori temerea cu privire la creșterea presiunii fiscale și eroziunea treptată a marjelor.

Tensiunile de pe piața forței de muncă se traduc printr-o scădere a perspectivelor legate de locuri de muncă: directorii de companii estimează că pot angaja mai puțin la sfârșitul lunii noiembrie 2017 decât în 2016 (3,42 față de 3.61).

Scăderea atractivității și predictibilității are impact asupra perspectivelor de investiții, care trec de la 3.79 în 2016 la 3.34 în noiembrie 2017.

Moralul societăților (3.16) și barometrul general (3.01) sunt așadar la un punct istoric scăzut al acestui sondaj. Cu toate acestea, acest scepticism pe termen scurt ar trebui privit și în contextul în care România beneficiază de multe avantaje strategice în momentul de față. Comunitatea de afaceri franco-română rămâne încrezătoare că dimensiunea pieței (a doua în Europa Centrală și de Est), creșterea puterii de cumpărare, competitivitatea costurilor operationale, calitatea talentelor și inovația, vor continua să fie factorii decisivi pentru investitori într-un climat de previzibilitate fiscală și legislativă.

Lasă un răspuns