IMM-urile din Moldova au fost premiate în cadrul Pria SMEs Conference&Awards în 18 noiembrie 2021

PRIAevents, având parteneri FinComBank, Smart Credit, Business Incubator Cahul, FNF, ANSA, AFAM, ATIC, v-a invitat la Pria SMEs Conference&Awards în 18 noiembrie 2021, online de la ora 10,30.

Prin intermediul acestui eveniment am oferit mediului de business oportunitatea de a discuta despre oportunitățile pentru IMM-uri, dar și despre provocări, despre cum ar putea sa își crească activitatea IMM-urile din Moldova: industria ușoară: industria textilă și confecțiilor, industria pielăriei și încălțămintei, ateliere de mobilă, IMM-urile din agricultură, construcții, transport, import-export, IT și nu numai. De asemenea, au putut afla cum pot face investiții sau obține finanțări.

În cadrul evenimentului am invitat lectori importanți, care au dezbătut cele mai importante teme de interes pentru IMM-uri, iar cei mai buni specialiști în domeniu au analizat situația IMM-urilor și a programelor pentru IMM-uri, perspectivele pentru anii următori.

S-au prezentat oportunități și soluții de business destinate IMM-urilor, iar antreprenorii au discutat despre proiectele lor de succes.

Potrivit Biroului Național de Statistică, în anul 2019 numărul întreprinderilor mici şi mijlocii (ÎMM) a constituit 55,9 mii întreprinderi și reprezintă circa 98,6% din numărul total de întreprinderi. Numărul persoanelor care au activat în întreprinderile mici şi mijlocii în perioada de referință a constituit 335,8 mii, deținând 61,6% din numărul total de persoane al întreprinderilor. Veniturile din vânzări ale întreprinderilor mici şi mijlocii în această perioadă au însumat 157 335,6 mil. lei sau 39,5% din venituri din vânzări în total pe economie.

Lectorii au fost:

Vasile Șerban, Secretar de Stat, Ministerul Economiei

Veronica Arpintin, Principal, EBRD Advice for Small Business, SME Finance and Development Group, Moldova / Președinte OFA UGIR Moldova

Eugeniu Varzaru, Director Sucursalei 9 din r-nul Râșcani, FinComBank

Maria Braguță, Șef Departament Credite, SMART CREDIT

Iulia Serbinovici, ATIC, Moldovan Association of ICT Companies

Nicolina Turcan, Sennior Associate, ACI Partners

Angela Gladei, Președinte, AFAM

Artur Nebunu, Manager, Business Incubator Cahul

Moderator a fost Raluca Voivozeanu, CEO PRIAevents.

Mai ales in acest an, IMM-urile trebuie încurajate și de aceea, împreuna cu partenerii nostri am acordat diplome acelor IMM-uri care au avut rezultate bune, au creat produse noi, au accesat fonduri, au exportat, au implementat tehnologii noi si nu numai.

Vasile Șerban, Secretar de Stat, Ministerul Economiei a declarat:„Activitatea sectorului agro-industrial este de o importanță crucială în dezvoltarea țării noastre și asigurarea locurilor de muncă în domeniul rural în vederea îmbunătățirii calității vieții cetățenilor și luând în considerare specificul țării Republica Molodva, care este preponderant agrară. Sectorul agro-industrial este mai mult decât o prioritate pentru agenda gvernării și este o componentă importantă a țării cu o pondere mare. În acest context, guvernarea, care implică toate instrituțiile statului și-a impus corectarea și implementarea politicilor agro-alimentare, punându-se accent pe Strategia Națională de Dezoltare a Agriculturii și Mediului Rural până în anul 2027. Majorarea fondului pentru agricultură și mediu, nemiljocit influențează dezvoltarea sectorului, deoarece RM fiind o țară agrară, este important atunci când statul ăși proiectează bugetul cu o injecție financiară pentru a impulsiona crearea unor noi afaceri. Promovarea produselor autohtone este pentru noi o prioritate, pentru că din păcate nu avem o piață de desfacere. Trebuie să avem replanificare și retehnologizare și reexaminare a sortimentelor. Vorbim în continuarea și de diversificarea locurilor de muncă în mediul rural, dar și de sporirea mijlocelor de irigare.(…) Acumularea apelor pluviale și reutilizarea lor în sectorul agricol ca apă pentru irigare sau în alate necesități este foarte importantă. Implementarea bunelor practici în agricultură, prin utilizarea îngrășămintelor verzi, prin tehnologiile moderne ș.a este esențială.(…) Trebuie să ne reorietăm pe condițiile climaterice pe care le avem în ziua de astăzi, cu soiuri, culturi noi și prin intermediul tehnologiei. Semințele de claitate biologică, aduc după sine producția scontată.(…) Ministerul va continua să promoveze, pot să vă asigur, politicile corecte, care nemijlocit vor duce la dezoltarea sectorului agricol și la generarea de profit în întreprinderi.Este nevoie de finanțe pentru a realiza toae acestea, uneori RM nu le are, dar este îmbucurător că avem țări partenere care ne ajută în vederea realizării a tot ceea ce ne-am propus. Multumesc organizatorilor pentru oportunitatea de a ne expune! Un obiectiv esențial este de a avea încredere unul în altul și de a ne suține.”

Veronica Arpintin, Principal, EBRD Advice for Small Business, SME Finance and Development Group, Moldova/ Președinte OFA UGIR Moldova a mărturisit: „Echipa de susținere a EBRD, annual este alături de 60-70 de companii prin servicii de consultanță, cu sistem de co-finanțare. Co-finanțăm orice servicii de consultanță, dar cele mai solicitate în ultima perioadă au fost serviciile de digitalizare. Cele de eficiență energetică, care vor deveni tot mai actuale și cele de consultanță în marketing, care devin tot mai solicitate.

Co-finanțarea EBRD vine pentru mai multe proiecte, în domenii financiare, pentru că orice antreprenor trebuie să știe ce surse de finanțare trebuie să aleagă și cum să le administreze. De asemenea, pentru noi, este o prioritate tot ce înseamnă proiect în zona verde, a planificării eficiente a sistemelor de irigare, de purificare a apei. Atunci când fiemele se confruntă cu diverse dificultăți și au nevoie să apeleze la servicii de consultanță, cu mare drag acceptăm cererile de finanțare. În timpul crizei, atât companiile mici, cât și cele mijlocii s-au confruntat cu dificultăți care au fost foarte dificil de administrat, au fost și companii care au trecut mai bine prin această criză. ”

Eugeniu Varzaru, Director Sucursalei 9 din r-nul Râșcani, Glodeni, FinComBank a declarat:„Suntem o bancă , unde clienții noștri pot găsi siguranță, transparență și oferte atractive. Avem pe piața bancară peste 28 de ani și am acumulat în această perioadă peste 130.000 clienți. Suntem fondatorii Asociației Băncilor din Moldova, colaborăm cu Fondul European pentru Europa de SE.

FinComBnak este o bancă universală acre are un spectru larg de servicii bancare , pe acre le acordăm atât persoanelor fizice, cât și celor juridice. Mereu ne-am concentrat pe sprijinirea micilor afaceri și am aplicat aceasta și în perioada de criză. Am continuat să acordăm credite clienților noștri, în funcție de necesitățile apărute. Dcaă ne uităm pe primele 9 luni ale anului current, 49% sunt credite acordate IMM-urilor. 12% au fost perosanelor fizice, care practică activitate. Totodată, în 2021 avem o crește de finanțare a businessului IMM-urilor, ceea ce însemană că am fost mereu alături de clienții noștri și am ținut cont de sugestiile venite din partea acestora. Clienții noștri sunt cel mai prețios tezaur al nostru. În cazul creditării în agricultură nu am lăsat nici acest segment lipsit de invetițiile noastre, deoarece 50% din baza noastră de clienți sunt cei din agricultură. Clienții noștri s-au bucurat de credite care țin de investiții în agricultură, dar și de finanțări curente. Am simplificat metodele de creditare și am oferite credite și fără gaj. Așadar, am eliberat credite în funție de nevoile lor. Am susținut toate invetițiile clienților noștyri, în acești 2 ani, care au fost dificili și am stat la baza sporii afacerilor lor. Am crescut alături de clienții noștri Oferim credite până la 5 mil. lei cu gaj curent. FinComBank este partnerul de încredere al afacerii tale! ”

Maria Braguță, Șef Departament Credite, SMART CREDIT a susținut: „Cu toate că noi suntem tineri, suntem gata de a face partneriat și să oferim din cunoștințele noastre clienților pentru a fi parte a succesului acestora. Smart Credit este orientat spre stabilirea relațiilor de lungă durată cu clienții noștri, oferind servicii financiare și de consultanță. Suntem în prezent, în 8 orașe, iar în câteva zile vom da startul și în Drochia. Elementele de success sunt atiutudiena față de clienți, transparența, corectitudinea și calculul corect. Suntem recunoscători clienților noștri pentru încredere. Produsele pe care le oferim sunt adaptate cerințelor clienților. Pentru clienții care practică agricultură avem produsul AGRO cu perioadă de grație și graphic de achitare flexibilă, în funcție de venituri. Cleinții care intenționează să inițieze o afacere sau sunt la început de cale, avemși un proiect de educație financiară. Pentru cei care au credit în valută, le propunem produsul valutar cu limită de până la 15.000€ și termen maxim de 84 luni.Cei care doresc refinanțare, au posibilitatea să ia un produs cu limită până la 150.000 lei, cu termen maxim 60 luni. Mai nou, avem un produs destinat femeilor, care vor să finanțeze o afacere sau sunt în dezoltarea unei, le propunem produsul Business la feminin.”

Nicolae Tiltu, Sef Departament Dezvoltare Strategica, Federația Naționala a Fermierilor din Moldova a afirmat: „Suntem alături de fermieri încă din 1995, iar pe parcursul celor 25 de ani am acționat pe dezvoltarea agriculturii și susținerea fermierilor, venind cu soluții pentru fermierii din Moldova. Avem ca misiunea dezoltarea durabilă a fermieirlor, iar ca scop să devenim o organizație puternică și sustenabilă, care să suțină și să stimuleze fermierii. Ca obiectiv principal pentru noi este consolidarea capacităților de prestare a serviciilor membrilor. Ne propunem, de asemnea, să combatem sărăcia și să contribuim la o dezvoltare echitabilă a fermierilor, atât pentru feemi, cât și pentru bărbați.n Suntem o organizație care cuprinde aporximativ 3500 de membri și avem 11 centre de informare și consultare. Membrii noștri reprezintă în mare parte fermieri mici și mijlocii și ne străduim să acordăm support și fermelor de familie. 40% din membrii noștri sunt femei și ne bucură acest lucru. (…) Avem numerose acțiuni ce țin de promovarea produselor noastre în media și ne straduim să avem cât mai multe partneriate atât în Moldova, dar și peste hotare. ”

Iulia Serbinovici, ATIC a spus: „Sectorul IT&C este foarte important pentru țara noastră și noi considerăm că are un potențial enorm ș poate să ridice RM pe late nivele de dezvoltare economică. Cooperarea și dezvoltarea parteneriatelor aduce succes.

ATIC este o asociație umbrelă. La momentul actual, noi reprezentăm  peste 80 de companii, cu peste 9000 de angajați. Împreună noi soluționăm probleme și considerăm că dacă companiile IT se alătură devenim mai auziți în fața autorităților. Sectorul IT încă din 2019 are rezoltate formidabile. Aducem 7% din PIB ul Moldovei. Ca asociație, noi lucăm pentru îmbunătățirea domeniul fiscal și legal în țară și ne mândrim cu poriectul Moldova IT Park. Împreună cu membrii noștri am reușit să creăm un regim care a permis companiilor să ni se alăture.(…) ATIC intervine și în școli și venim cu soluții atât pentru profesori, cât și pentru elevi, dezvoltând soluții digitale. Anul acesta sărbătorim 15 ani de activitate, în care am adunat la un loc peste 80 de membri și de programe și evenimente. În cadrul asociației, avem mai multe comitete, datorită căroroa am reușit să ne dezvoltăm(Comitetul Legal, Fiscal, HR, Educație ș.a.).”

Angela Gladei, Președinte, AFAM a declarat: „Accentul în ceea ce privește dezvoltarea IMM-urilor se pune pe câteva direcții. In primul rând, pe tehnologizare, pe program, pe produse și servicii. Aspectul de ecologie este foarte important, deoarece poate să ajute și produsul pe care voi îl împachetați.

AFAM este o comunitate fondată de peste 8 ani, care înglobează reprezentanți din peste 35 de domenii economice. Misiunea AFAM este de a încuraja și promova femeile care doresc să lanseze propriile afaceri. De asemenea, creșterea numărului de femei în poziții de conducere la diferite niveluri, susținerea lor în dezoltarea și creșterea propriilor afaceri, AFAM le promovează. Direcțiile strategice AFAM sunt : cea de lidership, managementul proiectelor, digitalizare și diaspora. Avem peste 50 de membri, 9 membri onorifici și ca domenii de activitate amintim IT, medicina, consultanță, servicii, asigurări etc. printre pilonii de dezvoltare AFAM se numără lobby și advocacy, servicii, dezvoltarea capavităților membrilor și partea de networking.”

Nicolina Turcan, Associate ACI Partners a mărturisit: „Orice afacere care urmează să fie dezvoltată trebuie încadrată într-o formă de organizare . Observăm un trend pozitiv de înregistrare a entităților în RM. La 1 noiembrie 2021, avme 91.483 societăți cu Rasundere Limitată și peste 23.000 întreprinderi individuale. Procedura de pre-înregistrare cuprinde: alegerea formei potrivite, a numelui, găsirea sediului, determinarea activităților, a mărimii capitalului, găsirea administartorului și a contabilului, iar apoi înregistrarea afacerii.(…). Pentru mai multe detalii, nu ezitați să ne contactați. ”

Artur Nebunu, Manager, Business Incubator Cahul a zis în cadrul evenimentului:

„La moment, avem 24 de rezidenți, este full incubatorul nostrum. Chiar am discutat cu mai mulți partneri o posibilă lărgire a acestui incubator, deoarece dacă la începuterau păreri că nu va fi solicitat, acum pot spune că avem numerose cereri.  Suntm unicul incubator de sine stătător dpdv financiar. Suntem implicați în numerose proiecte europene, la nivel de Erasmus. Suntem activi și participăm la evenimente locale și naționale.”

Daniel Ștefan Vicovanu, CEO, DSV Digital a mărturist:

„Este foarte important să lucăm împreună și niciodată nu am avut acces la o piață atât de deschisă. Noi facem sisteme de vânzare integrată, online, către publicul din România. Ne dorim ca pentru 2022 să aducem cel puțin 5 companii din Moldova pe piața din România. Sperăm să facem acest lucru și să fie de succes. Toate companiile cu care noi lucrăm și-au crescut foarte mult cifra de afaceri, mai ales prin vânzări online. Noi construim platforme și canale de vânzare pentru companii, ca acestea să își promoveze produsele și să le poată vândă. Un exemplu în acest sens este RoVISION care vinde produse de supraveghere. Producătorul cumpără licență din piață și vinde aceste produse prin intermediul site-ului, după ce și-a creat brand-ul și la înregistart la OSIM. (…)Fiecare vânzător are mai multe canale de vânzări. Noi facilităm integrarea produselor pe eMAG. Un furnizor din RM poate avea acces la piața din România prin integrarea produselor pe diverse platforme.(…) Este ca atunci când cineva ăși deschide mai multe magazine, în diverse locuri.(…) Partea de digital marketing trebuie privită ca o unealtă care vă ajută pe voi, antreprenorii, să vă dezvoltați.”

Accesând link-ul: https://fb.watch/9rivSeKVra/, puteți urmări conferința Pria SMEs Conference&Awards.

Lasă un răspuns