Ioana Dumitru, avocat, Popovici Niţu Stoica & Asociaţii: Angajatorii care au acordat bonusuri pentru a menţine netul angajaţilor nu pot fi sancţionaţi de autorităţi

Transferul contribuţiilor de la angajator la angajat de la începutul acestui an a determinat unele firme să acorde bonusuri de compensare a veniturilor angajaţilor pentru ca aceştia să rămână cu acelaşi venit net din 2017 până când proiectul de lege trece de Parlament.

PNSA Ioana Dumitru, avocat, Popovici Niţu Stoica & Asociaţii: Declaraţia politică foarte hotărâtă din partea doamnei ministru nu pare a fi corelată nici cu un temei legal identificabil şi nici a ţine cont de tipul eforturilor şi soluţiilor apărute pentru a echilibra consecinţele cauzate de transferul contribuţiilor.

Săptămâna trecută, ministrul muncii Lia Olguţa Vasilescu a avertizat asupra faptului că firmele pot să mai acorde bonusuri până la data de 31 martie şi că astfel vor fi nevoite „să transforme cheltuiala totală a angajatorului de anul trecut în noul brut”.

„O astfel de abordare, la nivel de declaraţie politică deocamdată, redeschide discuţia iniţiată la sfârşitul anului 2017 apropo dacă guvernul, prin ministerul de resort, are sau nu bază legală pentru a cere sau a obliga angajatorii la o anumită conduită predeterminată în contextul transferului contribuţiilor. Trebuie să ne reamintim aşadar că la acel moment actul normativ care a reglementat transferul contribuţiilor de asigurări sociale de la angajator la angajat (OUG nr. 79/2017) nu a stabilit (pentru că nu a putut să stabilească) în sarcina angajatorilor obligaţii de compensare a scăderii venitului net al angajaţilor”, a explicat Ioana Dumitru, avocat colaborator coordonator în cadrul casei de avocatură Popovici Niţu Stoica & Asociaţii.

Ea a mai spus că, din punctul său de vedere, orice obligaţie de acest gen ar fi riscat să încalce anumite garanţii şi protecţii de constituţionalitate şi legalitate care ocrotesc dreptul de proprietate şi libertatea de voinţă care guvernează relaţiile de muncă.

„Astfel, angajatorii care au decis să adopte o soluţie au făcut-o fie ca urmare a negocierilor colective, fie asumându-şi o asemenea măsură în mod unilateral – nicidecum pentru că ar fi fost constrânşi de o prevedere legală.“

Din această perspectivă, declaraţia politică foarte hotărâtă din partea doamnei ministru nu pare a fi corelată nici cu un temei legal identificabil şi nici a ţine cont de tipul eforturilor şi soluţiilor apărute – voluntar- în mediul privat pentru a echilibra consecinţele cauzate de transferul contribuţiilor”, a mai spus Ioana Dumitru.

Odată cu transferul contribuţiilor sociale de la angajator la angajat, a menţine acelaşi nivel net al salariilor angajaţilor ca în 2017, companiile ar fi trebuit să crească salariile brute ale angajaţilor cu valori cuprinse între 17% şi 22%, potrivit consultanţilor. De aceea, o mare parte dintre angajatori au decis să suplinească diferenţa prin acordarea de bonusuri, până când ordonanţa- aflată în dezbatere în Parlament – devine lege.

Avocata Ioana Dumitru spune că acordarea bonusurilor, precum şi alte forme de compensare a efectelor negative, prevăzute sau nu de Guvern, în urma transferului contribuţiilor, au fost derulate pe baze preponderent voluntare în mediul privat.

„Dacă ne uităm la soluţiile practice utilizate de angajatori în ultimele 3 luni pentru a face faţă modificărilor fiscale, ne aşteptăm că aceia care au ales să acorde bonusuri să menţină aceeaşi abordare până când OUG nr. 79/2017 îşi va finaliza parcursul legislativ în Parlament şi va fi, eventual, aprobată prin lege, apoi promulgată. În plus, actul normativ va trebui să reziste unor eventuale teste de constituţionalitate şi legalitate care ar putea fi derulate între timp”, a mai spus Ioana Dumitru. Ea a mai precizat că legislaţia în vigoare nu a pus la dispoziţia inspectorilor de muncă instrumente speciale de intervenţie sau de o eventuală sancţionare a practicii de a acorda bonusuri (adaosuri la salariu) după data de 31 martie 2018.

„Prin urmare, deşi nu putem anticipa siajul declaraţiilor politice de acest tip, este destul de puţin probabil ca, la nivel tehnic, un control să fie derulat prin raportare strictă la o tematică de inspiraţie politică dar care nu are corespondenţa clară în cadrul legal în vigoare”.

Potrivit prevederilor legislative în vigoare, singura referinţă la data de 31 martie este într-o hotărâre de guvern dată la finalul anului trecut (HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţa a salariaţilor), o normă care a permis ca orice modificări salariale intervenite în perioada 19 decembrie 2017 – 31 martie 2018 să fie înscrise în Revisal până la 31 martie 2018.

„Angajatorii care au operat sau vor opera modificări salariale în acest interval de timp le pot înscrie în Revisal până la data de 31 martie 2018; nu pot fi ameninţaţi cu sancţiuni sau alte riscuri legale”, a mai spus Ioana Dumitru

Lasă un răspuns