Cele mai importante subiecte dezbătute în cadrul Conferinței PRIA Competition 2019

PRIAevents și Consiliul Concurenței  a păstrat tradiția și a organizat conferința PRIA Competition, cel mai important eveniment dedicat concurenței și mediului de business în 21 februarie 2019 la hotel Sheraton, Sala Platinum.

Președintele Consiliului Concurenței, Dl. Bogdan CHIRIȚOIU, a acceptat invitația noastră de a participa la conferință și de a dezbate cele mai importante teme legate de concurență, alături de lectori importanti din mediul de business.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a deschis şi în acest an conferinţa PRIA Competition, arătând că instituţia pe care o conduce are o activitate intensă în această perioadă.

“Anul trecut am muncit pe brânci, vestea bună sau proastă este că şi anul acesta va fi la fel. Se vor finaliza cazuri importante, din industrii diverse”, a spus el.

Zona de servicii financiare a fost prioritară în ultimii ani, licitaţiile sunt şi ele un subiect care nu moare niciodată, iar sectorul energetic, respective liberalizarea pieţelor de energie electric şi gaze natural sunt şi ele sub lupa Concurenţei, ca urmare a OUG 114/2018.

“De asemenea, ajutorul de stat ne consumă foarte mult timp, este un domeniu foarte important. Am tot spus cât de fericiţi suntem că s-a rezolvat problema Oltchim, după mulţi ani, şi probabil vor rezolva pe aceeaşi cazle şi situaţia de la Compania Naţională a Uraniului şi pe cea de la Complexul Energetic Hunedoara”, a arătat Chiriţoiu.

Anul trecut nu am făcut schimbări majore în legislaţie, doar în cea secundară pe ici pe colo, a mai arătat el.

„Anul acesta prioritatea legislativă este transpunerea unei noi directive adoptate la începutul acestui an, care nu schimbă pe fond nimic în legătură cu legislaţia de concurenţă, însă ce încearcă această directivă este să armonizeze procedurile între statele membre, să putem colabora mai uşor. Totodată, mecanismele de concurenţă să fie mai clare, la fel şi obiectivele la numire şi mai ales la schimbarea din funcţiile de conducere”, a spus Chiriţoiu.

Indiferent de domeniul în care activați, dacă doriți să vindeți sau să cumparați o companie, trebuie să primiți avizul Consiliului Concurenței.

Membrii unor asociații profesionale trebuie de asemenea să știe care sunt liniile care nu trebuie depășite când vine vorba despre concurență.

Fiecare manager trebuie să știe care sunt clauzele contractuale pe care să le includă în contracte sau sa le accepte de la parteneri astfel încât să nu încalce legea concurenței, să aibă grijă cand stabilește prețul și șă nu recurgă la concurență neloială.

La rândul său, avocata Mihaela Ion, partener la Casa de Avocatură Niţu, Stoica şi Asociaţii, de asemenea prezentă la conferinţa PRIA Competition 2019, a arătat că partea de concentrări economice nu este aşa de savuroasă precum partea de investigaţii, carteluri, înţelegeri verticale, dar suscită foarte mult activitatea avocaţilor.

“Cred că şi companiile prezente aici de faţă sunt interesate. Astfel, concentrările economice predomină în această perioadă. Şi anul trecut au fost unele foarte interesante, iar noi am fost de partea celor favorizaţi, cu decizii de autorizare”, a arătat Ion.

În opinia sa, foarte interesant este că, atunci când depui dosarul, ca avocat, pentru o concentrare economică, eşti preocupat cum să faci ca dosarul să arate foarte bine, mai ales atunci când pe masa Consiliului Concurenţei mai este o analiză de concentrare în aceeaşi industrie şi care poate ridica unele analize.

“A fost un caz foarte interesant pentru noi, o speţă în care tranzacţia noastră nu ridica probleme şi o alta pe o piaţă, spunem noi, din aceeaşi piaţă, dar din perspectiva Consiliului nu este aceeaşi piaţă. Vorbesc aici de materiale de construcţii. Aici era o întreagă dezbatere în ce măsură BCA-ul, blocurile ceramice şi cărămida sunt sau nu în aceeaşi piaţă. Noi eram pe BCA, Consiliul focusat pe cărămidă. Şi ia gândiţi-vă voi Consiliul cu o tranzacţie pe BCA şi una pe cărămidă. La cărămidă spunea că s-ar putea să fie un caz de cote de dominanţă şi s-ar putea să nu autorizăm şi o alta pe BCA unde spune că nu există probleme”, a spus Mihaela Ion.

Este foarte important ca fiecare companie care este interesată de achizițiile publice să știe care sunt barierele pe care nu trebuie sa le treacă companiile care participă la licitații ? Câte companii pot participa ? Pot licita împreună 2 sau mai multe companii?

Asadar, concurența este un mecanism vital al economiei românești, Consiliul Concurenței având un rol foarte important pentru asigurarea unui mediu concurențial sănătos. Astfel se încurajează eficiența şi inovația şi se reduc preturile. De asemenea, companiile sunt încurajate să ofere consumatorilor bunuri şi servicii în termenii cei mai favorabili.

Piețele nu funcționează întotdeauna eficient, făcând rău economiei, consumatorilor și societății. Atunci când se întâmplă așa, autoritățile de concurență verifică ce se întamplă în acele sectoare ca să înțeleagă dinamica concurenței în aceste sectoare, iar astfel pot să identifice motivele pentru functionarea slabă a sectorului și să recomande diverse politici sau actiuni pentru rezolvarea problemelor.

De aceea, politicile concurențiale trebuie cunoscute și înțelese de către toți cei care sunt implicați în economie. Companiile trebuie să cunoască atât modalitățile prin care pot fi protejate de legislație în cazul în care devin victime ale unor practici anticoncurențiale, dar și care sunt sancțiunile pe care le pot primi dacă decid încălcarea normelor. Este foarte important să cunoască aceste reglementări atât mediul de afaceri, dar și persoanele fizice.

Printre subiectele importante care s- au dezbatut la această ediție regăsim: concurența și sectoarele cheie precum financiar – bancar, asigurări, retail, sănătate și farmaceutice, energie, turism, telecom, auto, mediu, juridic, agricultură, construcții și real estate, IT, industrie, concurența pentru membrii asociațiilor patronale și profesionale; concurența și achizițiile publice.

Focusul este în continuare asupra luptei împotriva cartelurilor, a abuzului de poziție dominantă a companiilor în sectorul lor de activitate, precum și asupra fuziunilor si achizițiilor, a concurenței neloiale, a prețurilor și a altor practici de concurență.

La conferinţa PRIA Competition 2019 a participat şi Cristian Erbaşu, vicepreşedinte al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii.

El şi-a exprimat speranţa ca legislaţia actuală din domeniul construcţiilor să nu mai fie modificată, după ce companiile s-au adaptat destul de greu.

„Ar fi o lovitură fatală modificarea lor, pentru că noi deja am mărit salariile minime pe ramură, deja ne-am dus şi am demarat anumite proiecte şi anularea unei legi ne-ar devasta pe toţi cei care am mai rămas”, a arătat Erbaşu.

În opinia sa, piaţa va avea din ce în ce mai mult nevoie de soluţii.

De acord cu Erbaşu a fost şi Dragoş Anastasiu, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), care s-a concentrat pe ancheta Consiliului Concurenţei în sectorul turismului, soldată cu amenzi de 2,5 milioane de euro.

“Mi-am propus să scriu o carte, pentru că relaţia dintre mine, ANAT şi Consiliul Concurenţei a fost de departe cea mai traumatizantă aventură a vieţii mele de antreprenor. De departe, deci nu există aşa ceva. Nu ştiu dacă cineva din Consiliul Concurenţei s-a pus vreodată în pielea celorlalţi, dar ar trebui să o facă. Nu este vorba de vinovăţie sau nevinovăţie, pentru că lucrurile aici sunt clare. În ultimii 27 de ani ne-am aflat într-o piaţă sălbatică, unde fiecare a făcut ce a vrut şi statului nu i-a păsat”, a spus Anastasiu.

Anul acesta s-a raspuns la urmaătoarele întrebări:

Ce trebuie să știe companiile pentru a evita amenzile Consiliului Concurenței? Ce ar trebui să știe atunci când cumpară o companie? Atunci cand stabilesc prețurile? Atunci cand fuzionează cu o altă companie? Atunci cand discută cu acele companii care fac parte din același segment de piață?

Ce trebuie să știe asociațiile pentru a evita amenzile Consiliului Concurenței? Care sunt liniile pe care nu le pot depăși? Cum șă evite problemele de concurență și antitrust? Ce pot stabili în cadrul adunărilor și grupurilor de lucru?

Concurenţa în sectoarele esențiale ale economiei românești : financiar – bancar, asigurări, retail, sănătate și farmaceutice, energie, turism, telecom, auto, mediu, juridic, agricultură, construcții și real estate, IT, industrie și nu numai.

Asociațiile profesionale și patronale și camerele de comerț – cum pot să nu depășescă limitele impise de concurență și să nu încalce?

Concurența și achizițiile publice. Care sunt barierele pe care nu trebuie sa le treacă companiile care participă la licitații ? Câte companii pot participa ? Pot licita împreună 2 sau mai multe companii?

În cadrul conferinței PRIA Competition se  beneficiază de aflarea noutăților legislative în ceea ce privește concurența, de analize la un nivel înalt și de studii de caz.

Cu aceasta  ocazie s-au putut întâlnit cei mai importanți lectori din domeniu dar  s-a facut șo schimb de opinii și experiență cu participanții preocupați de aceleși subiecte ca și voi, de a afla cum pot vă ajuta consultanții juridici, de a vedea care sunt opiniile asociațiilor și ale companiilor din industria dvs. Exemplele, studiile de caz și noutățile vor fi adevărate surse de învățare și dezvoltare pentru activitatea pe care o desfăsurați.

Conferinţele PRIAevents aduc în atenție cele mai importante și mai actuale teme de dezbatere din fiecare domeniu și beneficiază de o prezență mare a participanților și a mass – mediei. Cu o experienţă de peste 12 ani în organizarea evenimentelor premium, echipa PRIAevents este recunoscută pentru organizarea evenimentelor de top din cele mai reprezentative sectoare ale economiei.

Mai multe detalii despre agenda evenimentului PRIA Competition şi modalități de înscriere pentru participare puteți găsi pe https://priaevents.ro/pria-competition-2019/.

Despre PRIAevents

PRIAevents – experţii tăi în evenimente! Noi aducem informaţii de ultimă oră şi trend-uri în business prin intermediul conferinţelor organizate. Echipa PRIAevents cu o experienţă de peste 12 ani în organizarea evenimentelor premium pentru zona de business va găsi cele mai bune metode pentru a vă garanta ROI şi pentru a croi un eveniment special pentru dvs.

Dezbatem cele mai fierbinţi teme, aducem cei mai importanţi speakeri, reunim în audienţă participanţi care corespund cu target-ul tău.

Fie că doreşti ca evenimentul să aibă loc în Bucureşti sau în alte oraşe din ţară, PRIAevents se focusează pe audienţe B2B sau B2C. Experţii noştri în evenimente vor şti să vă sfătuiască şi să vă propună cel mai inovativ şi cel mai potrivit eveniment. De asemenea, noi livrăm traininguri pentru diverse sectoare de business atât intr-o sală de conferinţe cât şi online.

Pentru mai multe informaţii, vă rugăm să accesați: www.priaevents.ro.

Lasă un răspuns