2022 a fost un an cu mari provocări economice, generate, în special, de războiul dintre Rusia și
Ucraina, dar un an în care autoritatea de concurență a avut activitate intensă și rezultate bune.
„Anul trecut ne-am concentrat eforturile, mai mult decât în alți ani, în domeniul ajutorului de stat, pentru a sprijini instituțiile să implementeze măsuri de sprijin care implică fonduri europene. Astfel, am evaluat măsuri de sprijin, din fonduri locale, naționale, europene, inclusiv PNRR, de aproape 145 de miliarde lei, reprezentând o creștere de 250% față de 2021. Aceste eforturi au fost necesare pentru că banii trebuie să ajungă rapid în economie, să ajute la dezvoltarea mediului de afaceri și la crearea de locuri de muncă, mai bine plătite. Și în ceea ce privește activitatea „clasică” a instituției, am avut rezultate bune. Am autorizat un număr record de tranzacții, am declanșat investigații în domenii importante, precum cea care vizează piața monetară interbancară și am finalizat cazuri complexe, cum este cel care a implicat două piețe adiacente: asigurări și service-uri auto” a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
INVESTIGAŢII DECLANŞATE
• În 2022 au fost declanşate 16 investigaţii privind posibile încălcări ale Legii concurenţei, în domenii precum: piața monetară interbancară (ROBOR), întreținere și reparare a autovehiculelor, servicii de înregistrare a avizelor de înscriere în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliară, produse din tutun încălzit etc
An Nr. investigații
2022-16
2021-16
2020-13
2019-9
• Din totalul investigațiilor declanșate în 2022, aproximativ 40% vizează înțelegeri de tip cartel.
INVESTIGAŢII FINALIZATE/ AMENZI
• Autoritatea de concurenţă a finalizat 8 investigaţii privind încălcarea Legii concurenţei, aplicând amenzi în valoare totală de 178,6 milioane lei (36,2 milioane euro), din care 94% reprezintă sancțiuni aplicate pentru înțelegeri de tip cartel.
• Au fost sancționate 97 de companii, din care 90% au recunoscut încălcarea legi. Valoarea amenzilor aplicate acestor companii reprezintă aproximativ 60% din totalul amenzilor aplicate în aceste cazuri.
Printre cele mai importante amenzi se numără:
✓ 130.974.928 lei (aprox. 26,6 milioane euro): 65 de companii și Asociația Concesionarilor
Dacia, Renault și Nissan – ACODAREN, pentru că și-au coordonat comportamentul, prin
intermediul ACODAREN, stabilind în comun, printre altele, un nivel fix al prețurilor pieselor de
schimb și al tarifelor de manoperă utilizate în relația cu anumite societăți de asigurare.
▪ Renault Commercial Roumanie SRL și societățile de asigurare implicate au fost
sancționate cu amenzi totale de 120,9 milioane lei.
▪ Restul sumei până la 130 de milioane lei reprezintă amenzile aplicate reparatorilor
auto care au luat parte la înțelegere.
✓ 15.120.946 lei (aproximativ 3 milioane euro): trei companii (Generali S.p.A. UK Branch,
Generali România, Omniasig) și un broker de asigurări (Aon România), pentru încheierea
unui acord pentru împărțirea clienților mari în patru licitații organizate de aceștia
(Romatsa, Compania Națională „Aeroporturi București” – CNAB și Romaero).
✓ 13.217.023 lei (aprox. 2,7 milioane euro): Volvo România, pentru că s-a înțeles cu
distribuitorii din rețeaua sa în privința teritoriului în care aceștia puteau revinde camioanele
noi, medii și grele, marca Renault; investigația a fost declanșată ca urmare a unei cereri de
clemență.
✓ 10.080.926 lei (aprox. 2 milioane euro): Mega Image, pentru furnizarea de informații inexacte
privind prețurile unor produse de bază, precum uleiul de floarea-soarelui.
✓ 4.886.811 lei (aprox. 990 mii euro) opt companii (Renania Trade SRL, Avanti SRL,
Tricomexim SRL, T&T Invest SRL, Mariad Serv SRL, Litind SRL, Dalgeco Confecții Textile
SRL, Lingemann Beschaffungssysteme) de pe piața de produse şi echipamente de
protecție din domeniul sănătății și securității în muncă care își coordonau
comportamentul prin schimburi de informații sensibile din punct de vedere comercial cu
scopul de a-și crește marjele de profit. Astfel, companiile și-au împărțit clienții, realizând
strategii comune de abordare a acestora, astfel încât să se asigure că nu se vor concura.
INSPECŢII INOPINATE
• În 2022, s-au desfăşurat 18 inspecții, similar anului 2021, în cadrul cărora au fost controlate 60 de sedii/puncte de lucru.
• Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.
INVESTIGAŢII ÎN DERULARE
• La sfârşitul anului 2022, Consiliul Concurenţei avea în derulare 44 de investigaţii privind
posibila încălcare a Legii concurenţei, din care cele mai multe (peste o treime) vizează înțelegeri de tip cartel.
ANCHETE SECTORIALE/STUDII/ANALIZE
• La sfârşitul anului, erau în derulare 28 anchete sectoriale/studii/analize, dintre care 10 au fost declanşate în 2022.
• Anul trecut au fost finalizate șapte anchete sectoriale/studii/analize în domenii precum: farmaceutic (medicamente fără prescripție medicală și suplimente), transport alternativ; construcții (întreținerea și reparația drumurilor din municipiile reședință de județ); consultanță fiscală și audit financiar; aditivi alimentari etc
CONCENTRĂRI ECONOMICE
• Pe parcursul anului 2022, Consiliul Concurenţei a autorizat 94 de tranzacții (concentrări
economice), cele mai multe din ultimii 16 ani. Din acestea, două au fost autorizate cu
condiţii, ambele vizând domeniul de sănătate:
o preluarea Muntenia Medical Competences (Argeș) de către Medlife SA cu condiția
plafonării tarifelor pentru serviciile de imagistică RMN și CT pe care Grupul Medlife lear presta în județul Argeș, pentru o perioadă de cinci ani, cu o indexare anuală cel mult la nivelul ratei inflației. o preluarea de către Diagnostic Rapid SA a Onco Card SRL și Onco Card Invest SRL, în condițiile menținerii unui anumit nivel al tarifelor practicate, precum și a unor indicatori de calitate, pentru o perioadă de 5 ani, la nivelul județului Brașov.
MONITORUL PREȚURILOR
• Platformă online prin intermediul căreia consumatorii pot verifica atât prețurile carburanților și ale alimentelor, fără a mai fi nevoiți să se deplaseze la locațiile fizice ale benzinăriilor, respective ale magazinelor.
• Monitorul Prețurilor Carburanților: aproximativ 33,6 milioane căutări, în creștere cu circa 80% comparativ cu anul 2021.
• În ceea ce privește produsele alimentare, cele mai căutate au fost:
1. Apus ulei de floarea soarelui 1l
2. Băneasa făină 000 1kg
3. Spornic ulei 1l
4. Argus ulei de floarea soarelui 2l
5. Ulei Unisol 1l
6. Banane
7. Floriol Ulei floarea soarelui 2l
8. Coronița zahăr 1kg
9. Raza soarelui ulei floarea soarelui 1l
10. AB ulei de soia 1l
RELAŢIA CU INSTANŢELE DE JUDECATĂ
• Consiliul Concurenţei a avut calitatea procesuală în 221 de dosare privind concurenţa;
• 89% – procentul hotărârilor Înaltei Curți de Casație și Justiție favorabile Consiliului
Concurenței;
• 73% – procentul hotărârilor Curții de Apel București favorabile autorităţii de concurenţă;
• Anul trecut, Înalta Curte de Casație și Justiție a menţinut 66% din valoarea totală a amenzilor
contestate, iar Curtea de Apel București, 99% dintre acestea.
AJUTOR DE STAT
• În 2022, Consiliul Concurenței a fost implicat în elaborarea de măsuri de sprijin pentru mediul
economic, ce implică fonduri europene (inclusiv PNRR) și naționale în valoare totală de
144.902.402.475,63 lei (aprox 30 mld euro), reprezentând o creștere de aproximativ 250%
față de anul anterior, din care:
✓ fonduri europene:18.771.971.978 lei (3,831 mil euro)
✓ PNRR: 20.629.144.580 lei (4,210 mil euro)
• Printre măsurile de sprijin în care a fost implicată autoritatea de concurență se află:
✓ Cadrul Temporar Ucraina (CTU): În contextul flexibilizării temporare a regulilor de
ajutor de stat la nivelul UE, pentru a putea răspunde crizei energetice și economice
provocate de agresiunea militară din Ucraina, pentru România, în 2022, au fost
aprobate de forul european 4 măsuri, cu un buget total de circa 23,87 mdl lei:
o ajutoare pentru firmele implicate în transportul rutier de mărfuri și persoane
pentru compensarea creşterii preţului la combustibil pentru alimentarea
motoarelor, ca urmare a conflictului armat din Ucraina;
o schema de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi componentele acesteia – IMM
INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT,
INNOVATION şi RURAL INVEST;
o schema cadru de ajutor de stat în contextul crizei economice generate de
agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei implementată de Eximbank; o suport pentru producerea laptelui, uleiului, grăsimilor.
În baza CTU, la nivel european, s-au aprobat până în prezent măsuri, cu un buget cumulat de
aproximativ 672 mld euro (din care circa 2/3 Germania și Franța), România aflându-se pe locul 10 în acest clasament.
✓ Cadrul temporar COVID: bugetul total al măsurilor de sprijin destinate atenuării efectelor crizei provocate de pandemia de COVID-19, aprobate de România până în prezent, este de aproximativ 15,38 miliarde deeuro. Din această sumă, la sfârșitul anului erau contractate 10,14 miliarde de euro, (respectiv 65,95% din bugetul total alocat), ceea ce reprezintă 3,60 % din PIB 2022.
✓ Contractele de servicii publice transport feroviar pentru perioada decembrie 2022-decembrie 2032: Pentru perioada decembrie 2022 – 11 decembrie 2032, valoarea sprijinului public pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, asigurată de la bugetul de stat, este de 43.811.960,00 de mii de lei.
✓ Restructurarea companiilor de stat:
▪ Complexul Energetic Oltenia – aprobarea ajutorului și programului de restructurare (după o investigație)
▪ Tarom – ultima variantă a planului de restructurare a fost comunicată CE în data de 16.12.2022
▪ CFR Marfă – elaborarea unui nou scenariu, respectiv înființarea noii societăți (Carpatica Feroviar) ce va avea un obiectiv dublu: strategic (ținând cont de securitatea națională și de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale) și comercial.
• Consiliul Concurenței a transmis 375 de opinii și puncte de vedere, avize și clarificări privind
incidența cu reglementările din domeniul ajutorului de stat.
LEGISLAȚIE, AVIZE ŞI PUNCTE DE VEDERE
• În 2022, Consiliul Concurenței a elaborat 491 de avize, opinii şi puncte de vedere, răspunsuri și interpelări în ceea ce privește ajutorul de stat și concurența, un număr aproape dublu față de cel înregistrat în anul 2021.
Printre acte normative importante:
• Practicile comerciale neloiale dintre companii în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar (Legea nr. 81/2022), care implementează o Directivă europeana: împreună cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale am elaborat regulamentul de aplicare al
acesteia, aflat în prezent pe circuitul de avizare legislativă.
• Modificarea legii privind concurența neloială → s-a introdus conceptul de poziție superioară de negociere.
• Licența industrială unică – reducerea birocrației, a procedurilor complicate, necorelate între ele,și de durată, impuse de administrația publică companiilor care vorsă desfășoare activități industriale în România.
• Preluarea Regulamentului european (452/2019) privind stabilirea unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune.
PRIORITĂȚI 2023
„Anul acesta va fi un alt an dedicat ajutorului de stat, și mă refer atât la evaluarea măsurilor
ce implică fonduri europene, cât și la finalizarea cazurilor aflate în analiza Comisiei Europene,
cum sunt Tarom, CFR Marfă, Complexul Energetic Hunedoara. Vom finaliza o serie de
investigații și ne vom continua eforturile de a supraveghea cu atenție deosebită sectoarele
sensibile, cum sunt energia, produsele alimentare, serviciile financiare, iar in cazul în care
constatăm încălcări ale legii, vom interveni și le vom sancționa”, a mai declarat președintele
Consiliului Concurenței.
Vor fi finalizate investigații în domenii precum:
➢ Energie: două investigații ce vizează un posibil comportament abuziv al companiilor
Distribuție Energie Electrică România SA (membră a grupului CEZ) și, respectiv,
Distribuție Energie Oltenia SA (din grupul Electrica), pe piața distribuției de energie
electrică aferentă zonelor geografice pentru care cei doi operatori dețin licență de
distribuție.Servicii de arhivare electronică/digitală – un posibil comportament
anticoncurenţial al unor companii care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa serviciilor
de arhivare electronică/digitală și arhivare fizică a documentelor, precum și a altor
activități conexe acestora.
➢ produse electronice – posibile înțelegeri pentru fixarea preţurilor de vânzare în
cadrul politicii comerciale implementate de Samsung Electronics România SRL în
relația cu partenerii săi, printre care Altex România SRL, Flanco Retail SA și Dante
Internațional SA, pentru produsele electrocasnice și IT&C
➢ ciment – posibilă înţelegere între Holcim (Romania) S.A., CRH Ciment (Romania) S.A.
şi Heidelbergcement România S.A. realizată prin împărţirea pieţei producţiei şi
comercializării cimentului din România
➢ Furnizarea de carte din România – o posibilă coordonare a comportamentului
comercial, manifestat prin refuzul colectiv și coordonat de a vinde către un anumit
client și/sau posibil concurent, cu intenția de a-l elimina de pe piață; investigația a
fost declanșată pe baza informațiilor primite pe platforma Avertizorilor de
concurență – posibilă coordonare a politicilor comerciale manifestată prin refuzul
colectiv și coordonat de a vinde către un anumit client și/sau posibil concurent, cu
intenția de a-l elimina de pe piață
➢ Licitații: un posibil comportament anticoncurenţial al unor companii în contextul
participării în calitate de ofertanţi la procedurile de achiziţie publică având ca obiect
activităţi de proiectare şi execuţie pentru realizarea proiectului „Hub Servicii (Centru
de furnizare servicii electronice) la nivelul Ministerului Afacerilor Interne”.
• În ceea ce privește ajutorul de stat activitatea va fi intensă și în continuare, având în
vedere, pe de-o parte, măsurile de sprijin pentru revenirea din criză (Fonduri europene,
Fondul pentru Modernizare în domeniul Energetic), iar pe de altă parte, cazurile aflate în
analiza Comisiei Europene:
▪ PNRR:
➢ Ajutor pentru Contracte pentru diferență.
➢ Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare, inovare.
▪ Proiectele REPowerEU – Suplimentar față de fondurile alocate PNRR, România a
obținut în contextul Planului REPowerEU circa 1,4 miliarde de euro pentru proiecte
în domeniul energiei.
▪ Soluționarea cazurilor aflate în analiza CE: Banca Națională de Dezvoltare, CFR Marfă,
Tarom, Compania Națională a Uranului, Complexul Energetic Hunedoara, Platforma
multimodală Galați.
▪ Abordarea unor noi cazuri complexe: proiectele de investiții în domeniul energiei
nucleare, modificarea planului de închidere de mine, cazuri individuale de ajutor
regional pentru proiecte mari de investiții etc.
Ianuarie 2023
E-mail: presa@consiliulconcurentei.ro